همشهری آنلاین: در همایش افسون عمواوغلی که به مناسبت رونمایی از سند ثبت آثار عمواوغلی در فهرست آثار ملی برگزار شد، شکوفه مصباحی در سخنانی به معرفی خاندان عمواوغلی، نبوغ و خلاقیت انها در بافت قالی پرداخت.

The art of carpet weaving

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، در مراسم رونمایی از سند ثبت آثار عمو اوغلی در فهرست آثار ملی در همایش "افسون عمواوغلی" محمد حسن طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌های کشور، حمید کارگر رئیس مرکز ملی فرش ایران حضور داشتند.

شکوفه مصباحی مسئول بخش پژوهشی حفاظت و مرمت فرش پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در سخنان خود با موضوع "شرح احوال و آثار برادران عمواوغلی" به بررسی نبوغ و خلاقیت آنها در بافت قالی‌های ریزبافت و بزرگ پارچه و همچنین دیگر دلایل شاخص شدن آثار آنها پرداخت.

وی در سخنان خود به معرفی مشخصات قالی‌ها، دسته‌بندی و مارک قالی‌های این دو برادر پرداخت.

عبدالمحمد و علیخان عمواوغلی از نام‌آوران تولید فرش کشور هستند که در تاریخ قالیبافی ایران، نامشان در کنار محتشم، صیرفیان، ارجمند، مجنونی‌ها، خامنه‌ای و چندین استاد دیگر ماندگار است.

از آثار آنها می‌توان به قالی‌های بسیار بزرگ پارچه با رج شمار بالا که به صورت سفارشی برای سالن و اتاق‌های کاخ سعدآباد بافته شده است اشاره کرد.

در حاشیه این مراسم 30 قطعه از فرشهای طراحی برادران عمواوغلی به نمایش در آمد.

کد خبر 336070

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha